Meest voorkomende storingen:

De bruto productie meter (BPM) geeft een belangrijke indicatie voor het probleem. Op SunData zijn 2 storingen inzichtelijk.

  • Zero yield. De oorzaak van het probleem zit in de zonnepanelen/omvormer. Zie geen opbrengst

  • Source data loading unsuccessful. Er is geen verbinding met de meter en deze staat waarschijnlijk uit. De oorzaak van het probleem zit in de meterkast of werkschakelaar. Zie geen spanning

Wat als alles werkt behalve de BPM?

Het kan natuurlijk zijn dat er iets aan de hand is met de BPM. Op locatie kan dit onderzocht worden door de onderstaande punten te controleren.

Monteur op locatie BPM Checklist

Let op: De check kan alleen met voldoende daglicht uitgevoerd worden. 

  1. Staat de meter aan? Is de display actief en knippert de groene LED regelmatig?

  2. Indien de groene LED niet knippert, wat is de signaalsterkte aangegeven op de display van de meter? (Uitleg signaalwaarde onderaan dit artikel)

  3. Indien er geen LEDs branden. Schakel de spanning op de meter uit en aan om deze opnieuw op te starten.

  4. Controleer op het display de pijl linksboven. Deze moet naar LINKS wijzen. Is er geen pijl of wijst deze naar rechts dan zijn de draden verkeerd om aangesloten.

SunData helpt je verder:

Werkt het nog steeds niet? SunData helpt je graag. Foto's en/of een filmpje van de meter helpt altijd met een snelle opsporing van het probleem.

SunData zal altijd deze 3 vragen stellen voordat we verder kunnen.

  1. Is de rode LED uit?

  2. Brand de groene LED continu op knippert deze?

  3. Wat is de afgelezen signaal sterkte?

Signaalsterkte controleren

Check de signaalsterkte door zes maal op de knop te drukken naast het display. Er verschijnt onderaan de code voor signaalsterkte (96.12.5). Het getal in de rechterbovenhoek geeft de signaalsterkte aan in dBm. Het minteken wordt niet getoond.

De getoonde waarde dient lager te zijn dan 95 om een goede werking van de GPRS verbinding te garanderen. Op het scherm moet er dus een getal te zien zijn dat lager is dan 95. Een waarde van bijvoorbeeld 75 wil zeggen dat de signaalsterkte voldoende is.

Indien de signaalsterkte onvoldoende is, dient de meter verplaatst te worden. Indien dit niet helpt kan er ook een externe antenne aangesloten worden.

Heb je het antwoord gevonden?