1. Geen spanning op meter (>98%)

De meest voorkomende oorzaak van het niet lukken van de registratie komt doordat de meter niet aan staan. Er is geen spanning.

Oorzaken:

  • Automaat of aardlekschakelaar

  • Werkschakelaar staat uit (indien BPM tussen werkschakelaar en omvormer is geplaatst.

Opsporing:

  • Controleer of het display van de meter actief is.

  • Controleer of er leds oplichten.

  • Controleer met multimeter de spanning op de meter.

Oplossing:

  • Controleer schakelaars en schakel deze indien nodig aan.

  • Indien wel spanning aanwezig maar de meter niet aan gaat. Neem contact op met SunData.

2. Geen GSM ontvangst bij de meter (<1%)

In een zeldzaam geval heeft de meter geen GSM ontvangst.

Oorzaken:

  • Beton, staal en muren kunnen zorgen voor een slechte ontvangst. Met name in kelders en appartementsgebouwen kan dit een rol spelen.

  • In het buitengebied kan het GSM signaal minder zijn.

Opsporing:

  • Controleer of de meter aan staat. Indien de meter niets doet kijk naar oorzaak: geen spanning.

  • Controleer de signaalsterkte. Zie toelichting volgende alinea.

Oplossing:

  • Verplaatst indien mogelijk de meter naar een andere locatie met een betere ontvangst.

  • Mogelijk biedt een externe antenne uitkomst. Neem contact op met SunData.

Controleer de signaalsterkte

Check de signaalsterkte door zes maal op de knop te drukken naast het display. Er verschijnt onderaan de code voor signaalsterkte (96.12.5). Het getal in de rechterbovenhoek geeft de signaalsterkte aan in dBm. Het minteken wordt niet getoond.

De getoonde waarde dient lager te zijn dan 95 om een goede werking van de GPRS verbinding te garanderen. Op het scherm moet er dus een getal te zien zijn dat lager is dan 95. Een waarde van bijvoorbeeld 75 wil zeggen dat de signaalsterkte voldoende is.

Indien de signaalsterkte onvoldoende is, dient de meter verplaatst te worden. Indien dit niet helpt kan er ook een externe antenne aangesloten worden.

Werkt het niet?

In een uitzonderlijk geval is de meter defect. De meters worden voor aflevering uitvoerig getest en een niet werkende meter heeft meestal een andere oorzaak. Controleer eerst de andere mogelijke oorzaken en neem dan contact op met SunData.

Heb je het antwoord gevonden?